William Bloom:  SÍLA MODERNÍ SPIRITUALITY    (Knižní klub 2014)
 
Nové příležitosti v měnícím se světě

Vím, že některým lidem připadá provokativní už i tvrzení, že existuje něco jako moderní či nová spiritualita. Opáčili by, že spiritualita odjakživa byla a bude tatáž. A já odpovídám, že tohle je částečně pravda, ale v naší kultuře, společnosti a způsobu chápání života došlo k tolika překvapivým změnám, že současná situace je doopravdy nová. Historicky vzato, všechna světová náboženství se vyvinula ze společnosti a kultury své doby. A dnešnímu světu se žádná z těchto kultur nepodobá.
V této kapitole chci jasně popsat okolnosti, jež moderní spiritualitu zrodily a ovlivnily. Rád bych se také podíval na některé obtíže, které nám spiritualita může přinášet, jako je třeba zmatek a nejasnost ve chvíli, kdy jsme vystaveni mnoha rozhodnutím.
Skeptikové patrně soudí, že moderní spiritualita je dítětem moderního světa, a musí proto být nezbytně poskvrněna materialismem a rozruchem. To však není pravda. Moderní spiritualita je v podstatě dítětem mnoha dobrých jevů souvisejících se současným světem, které bereme jako samozřejmost. Musíme si ujasnit společenské okolnosti, z nichž se zrodila všechna tradiční náboženství, a zvážit, jak odlišná je dnešní situace. Vraťme se v čase o tisíc let zpátky a popusťme uzdu fantazii, ať se plně pohrouží do toho, jaký byl tehdy svět. Negramotný. Nevzdělaný. Nezastoupený. Bez demokracie. Málo scestovalý. Existovalo otroctví. Sexismus. Průměrný věk byl třicet pět roků. Většina dětí umírala v nejútlejším věku, často před dovršením pěti let. Vládla nejistota ohledně potravy a přežití. Neexistovaly sdělovací prostředky.
Představte si tedy moc a charisma těch, kdo měli vzdělání, auru sebedůvěry a řečnický či vypravěčský dar. A pak se podívejte na dnešní situaci (či alespoň na situaci, v níž žije skoro polovina světové populace) a zkuste si představit, jaký druh spirituality se z tohoto absolutně nového prostředí patrně zrodí.
Gramotnost a vzdělání patří k základním lidským právům. Jste svobodnými lidmi v demokratizované společnosti a nikdo vám netluče do hlavy, co máte dělat a co si myslet. Teď nezávisle disponujete bohatstvím vědomostí a podílíte se na světě volně proudících informací. V ruce držíte smartfon nebo jiný chytrý přístroj, máte přístup do digitálního světa vědomostí, názorů a vzkazů. Jste sytí, máte střechu nad hlavou, a tedy i čas na víc než jen na obavy, zda přežijete.
Současné okolnosti se dramaticky liší od kulturních podmínek, z nichž vzešel judaismus, hinduismus, buddhismus, křesťanství a islám.

Globální vesnice volně proudících informací

Rozhodující je právě tento volný proud informací. Od dob, kdy lidé tesali poselství do kamene či s námahou opisovali knihy pro vzdělanou elitu, jsme ušli notný kus cesty. S tabletem na solární napájení má každý z nás kdekoliv na světě přístup do světa prakticky kompletních vědomostí, tedy přinejmenším ke všem posvátným textům, obřadům a strategiím světa, které od sebe dříve oddělovala zeměpisná poloha, utajení a jazyková bariéra.
Dnes se děti ve školách učí o náboženských přesvědčeních a rituálech všech světových náboženství. Při péči o své zdraví a pohodu patrně využíváte metody duchovních cvičení, jako jsou jóga, bojová umění a meditace, které byly dřív na Západě neznámé, a dokonce i na Východě bylo jejich užívání omezeno na elitu specialistů. Dostupné jsou nyní i domorodé duchovní systémy a šamanské tradice lidí žijících v kmenových společenstvích po celém světě.
Před pár stoletími vycházel rozhodující názor z přesvědčení vysokých hodnostářů místního kostela, chrámu či mešity, kteří byli zpravidla zadobře s vládnoucí politickou mocí, a tedy s místním vládcem nebo císařem. Dnes mají významná náboženství četnou konkurenci vyjadřující se ke smyslu života, která se rekrutuje ze světa psychologie, feminismu, sociologie, filozofie a přírodních věd a rovněž z řad žurnalistů a komentátorů na volné noze. Každý, kdo má v médiích svůj profil, se může vyslovit k velkým životním otázkám, a pořady s telefonickou účastí publika či digitální chatovací místnosti nám všem nabízejí možnost účastnit se debaty.
Rázem je zřejmé, jak se ve výše nastíněné situaci musí nutně měnit podoba náboženství. Historicky vzato, nejvýznamnější světová náboženství Východu i Západu směřovala k jedinému učení jediné osobnosti a opírala se o hierarchii mnichů, kněží a učenců, kteří příslušnou tradici udržovali a rozvíjeli.
Oproti tomu se v současné situaci stáváte činitelem, který může po libosti zkoumat široké spektrum různých přístupů. Nové kulturní hybné síly vás za podpory rozmanitých vědomostí a zdrojů vybízejí k individuálnímu duchovnímu sebeřízení. Tento trend je veřejně dokládán příklady v knihách a televizních dokumentech, jejichž autoři – patří mezi ně i kněží – nastupují svou duchovní cestu prostřednictvím zkoumání různých náboženství. Možná jste viděli anglikánského vikáře Petera Owena Jonese, člověka dobrodružné povahy, který se v programu Poutník extrémista zabývá duchovním hledáním a tráví čas se svatými muži v Číně, Indii a Egyptě. Anebo si vzpomeňte na novinářku Elizabeth Gilbertovou, která ve filmu Jíst, meditovat, milovat pracuje na svém duchovním rozvoji pomocí různých disciplín.
<<< ZPĚT