1. 7. 2014


V úterý jsme po dopoledním odpočinku vyjeli na kratší výlet. Cesta na letiště East Fortune vede přes Haddington, kde mají nádhernou kašnu. Při procházce městečkem jsme narazili na luxusní kabriolet s krásným interiérem.









Národní letecké muzeum se pyšní hlavně tímhle exponátem. Nadzvukový Concorde, který můžete podlézt, obejít zezadu, vlézt do něj, projít kabinou dopředu, přečíst si na displeji údaje o letu.









Jak to asi na cestující působilo, když viděli, že právě letí rychlostí 2220 km v hodině ve výšce 17 kilometrů a venku je pětapadesát pod nulou? A piloti seděli v poměrně malém prostoru a většinu času letěli podle přístrojů.



Jenom při přistání se špička letadla dala trochu sklopit, aby posádka viděla na dráhu, asi takhle:





A toto je concordí motor.



Pak si moji drazí hraví kolegové trochu zablbli.



Venku jsme prolezli britský BAC 1-11, do nějž se vstupuje ocasem.







Po prohlídce interiéru se Ondra šel rozptýlit na dětské hřiště; lanovka se mu skoro vymkla.




Okolo občas prosvištěl kuriózní vláček. V dalším hangáru jsou k vidění menší dopravní a užitková letadla.





Mají to zařízené pěkně, dá se tu i odpočívat. To, že je lavička věnována něčí památce, nevidíme v Británii či Irsku poprvé.





Zpátky na plochu! Avro Vulcan, těžký bombardér, takové bojovaly na Falklandech. Prototyp vzlétl v roce 1952 a již po týdnu létání s ním pilot Roland John Falk udělal na přehlídce výkrut! To se s bombarďákem většinou nedá udělat, že :o)



A tohle je taky šikovná věcička: English Electric Thunderbird, raketa země-vzduch. Vedle Vulkána stojí zajímavost: čtvrtá verze prvního proudového dopravního letadla na světě De Havilland Comet 4. Tenhle stroj létal jako první z Evropy do Ameriky bez mezipřistání. Nahlédněme!



Kabinu to mělo větší než první verze, vešlo se tam až 100 lidí.





A šup do hangáru s vojenskými letadly! Kolmo startující Harrier DB3, český MiG 15, anglický Spitfire, německý raketový Messerschmitt Me 263, to je sbírka, což!









A mnoho dalších. Na závěr kuriozita: motor z letadla, kterým přiletěl do Británie Rudolf Hess za druhé světové války.



Vracíme se k autu plni dojmů.







Ještě krátká zastávka v Glenkinchie Distillery. Okolo dobře uválcovaného trávníku a starého sudu přicházíme k budovám, které vypadají jako továrna.













Whisku dnes pálí kdesi jinde, tady je pouze návštěvnické centrum a muzeum. Mají tu deset metrů dlouhý model destilerie, všechno jako živé.





Nevím, zda tenhle vtip má úmyslně dvojitou pointu, nebo se kreslíř spletl: