1. 7. 2014

V úterý jsme po dopoledním odpočinku vyjeli na kratší výlet. Cesta na letiště East Fortune vede přes
Haddington, kde mají nádhernou kašnu. Při procházce městečkem jsme narazili na luxusní kabriolet s krásným interiérem.

Národní letecké muzeum se pyšní hlavně tímhle exponátem. Nadzvukový
Concorde, který můžete podlézt, obejít zezadu, vlézt do něj, projít kabinou dopředu, přečíst si na displeji údaje o letu.

Jak to asi na cestující působilo, když viděli, že právě letí rychlostí 2220 km v hodině ve výšce 17 kilometrů a venku je pětapadesát pod nulou? A piloti seděli v poměrně malém prostoru a většinu času letěli podle přístrojů.

Jenom při přistání se špička letadla dala trochu sklopit, aby posádka viděla na dráhu, asi takhle:

A toto je concordí motor.

Pak si moji drazí hraví kolegové trochu zablbli.

Venku jsme prolezli britský
BAC 1-11, do nějž se vstupuje ocasem.

Po prohlídce interiéru se Ondra šel rozptýlit na dětské hřiště; lanovka se mu skoro vymkla.

Okolo občas prosvištěl kuriózní vláček. V dalším hangáru jsou k vidění menší dopravní a užitková letadla.

Mají to zařízené pěkně, dá se tu i odpočívat. To, že je lavička věnována něčí památce, nevidíme v Británii či Irsku poprvé.

Zpátky na plochu!
Avro Vulcan, těžký bombardér, takové bojovaly na Falklandech. Prototyp vzlétl v roce 1952 a již po týdnu létání s ním pilot
Roland John Falk udělal na přehlídce výkrut! To se s bombarďákem většinou nedá udělat, že :o)

A tohle je taky šikovná věcička:
English Electric Thunderbird, raketa země-vzduch. Vedle Vulkána stojí zajímavost: čtvrtá verze prvního proudového dopravního letadla na světě
De Havilland Comet 4. Tenhle stroj létal jako první z Evropy do Ameriky bez mezipřistání. Nahlédněme!

Kabinu to mělo větší než první verze, vešlo se tam až 100 lidí.

A šup do hangáru s vojenskými letadly! Kolmo startující
Harrier DB3, český
MiG 15, anglický
Spitfire, německý raketový
Messerschmitt Me 263, to je sbírka, což!

A mnoho dalších. Na závěr kuriozita: motor z letadla, kterým přiletěl do Británie
Rudolf Hess za druhé světové války.

Vracíme se k autu plni dojmů.

Ještě krátká zastávka v
Glenkinchie Distillery. Okolo dobře uválcovaného trávníku a starého sudu přicházíme k budovám, které vypadají jako továrna.

Whisku dnes pálí kdesi jinde, tady je pouze návštěvnické centrum a muzeum. Mají tu deset metrů dlouhý model destilerie, všechno jako živé.

Nevím, zda tenhle vtip má úmyslně dvojitou pointu, nebo se kreslíř spletl: